Rijkswaterstaat en Heijmans maken onderscheid tussen "emissieloos materieel" en "energievoorziening".
Emissieloos materieel: Van vrachtwagens tot graafmachines; heel veel materieel wordt elektrisch aangedreven. Materieel dat niet emissieloos is, draait op biobrandstof. Een grensverleggende operatie in de bouwwereld. Daardoor dalen de emissies van het project sterk.
Energievoorziening: Hoe laadt je materieel op bij een project van 15 km lang? Met uitneembare accu's, mobiele energievoorzieningen en oplaadpunten wordt materieel opgeladen. De omvang van de energiebehoefte voor het opladen van materieel is een nieuw fenomeen. Dit vraagt om een andere kijk op logistiek en energievoorziening.
Bouwend Nederland ontvangt ElaadNL Outlook Bouw Lees meer over Transitie emissieloos bouwen gaat snel; samenwerking cruciaal
Er wordt nog hard gewerkt aan de verbreding van de A1 tussen Apeldoorn en Twello. Bestuurders van Rijkswaterstaat, de provincies Gelderland en Overijssel, de Regio Stedendriehoek en de gemeenten Apeldoorn en Voorst kwamen op 11 juli jl. bijeen om te vernemen hoe de werkzaamheden vorderen. Lees meer over Bestuurders brengen bezoek aan A1
Op 28 februari jl. ontvingen we in het kader van een conferentie over emissieloos materieel van Rijkswaterstaat een aantal collega weg- en waterbeheerders uit verschillende Europese landen om met eigen ogen te bekijken hoe de transitie naar emissieloos bouwen op de A1 in de praktijk wordt gebracht. Lees meer over Internationale weg- en waterbeheerders kijken op de A1 naar inzet van emissieloos materieel
Rijkswaterstaat en Heijmans hebben de gedeelde ambitie om klimaatneutraal aan een gezonde leefomgeving te werken. De verbreding van de A1 tussen Apeldoorn en Twello is een duurzaam voorbeeld voor toekomstige infraprojecten. Lees meer over Al bijna 50 stuks groot elektrisch materieel ingezet bij de verbreding van de A1
De emissieloze wegverbreding van de A1 tussen Apeldoorn en Twello gaat hand in hand met een doordachte energielogistiek. Wat zijn uitdagingen en successen als het gaat om de duurzame energielogistiek? We vragen het aan Emile van Bussel, coördinator duurzaamheid bij Heijmans. Lees meer over De energielogistiek uitgelegd: accucontainers, mobiele voorzieningen en oplaadstations
Op 24 juli plaatste het FD een artikel over de emissieloze bouwplaats op de A1 en de puzzel in de stroomvoorzieningen. Lees het hele artikel hier terug. Lees meer over FD: 'Elektrisch bouwen? Graag, maar waar is het stopcontact?'
Emissieloos bouwen in 2030 is de ambitie van Heijmans. Daarom zijn er sinds maart 2023 twee elektrische rupskranen bij Heijmans in gebruik, een primeur in Nederland. Een van de machinisten die op dit paradepaardje op de bouwplaats draait, is Pieter Hak. “Het is best pionieren.” Lees meer over Pionieren met de elektrische rupskraan
Cobouw, het onafhankelijke vakblad voor bouwnijverheid, bracht vorige maand een special uit over duurzaamheid. Eén van de onderwerpen die daarin aan bod komt was de verbreding van de A1. Lees de reportage hier terug. Lees meer over Cobouw: Duurzame aanleg A1 Oost "Expeditie op onbekend terrein"
Het programma Nieuwsuur maakte onlangs een artikel over de uitdagingen die komen kijken bij het rijden met emissieloze vrachtwagens. Lees meer over Item Nieuwsuur over emissieloze vrachtwagens
Rijkswaterstaat en Heijmans hebben de ambitie om de A1 tussen Apeldoorn en Twello zo duurzaam mogelijk te verbreden. Lees meer over Elektrische kraan nabij Groote Wetering in bedrijf
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.