Rijkswaterstaat en Heijmans onderscheiden binnen "Circulair" twee deelgebieden: hergebruik van materialen en het verlagen van de milieu impact.
Hergebruik materialen: bestaande materialen worden uit het project en erbuiten geoogst, gescheiden, bewerkt en hergebruikt voor de productie van ‘nieuw’ secundair materiaal. Denk aan beton, asfalt en geleiderails. De waarde van grondstoffen blijft behouden, omdat deze opnieuw worden toegepast binnen het project.
Verlagen milieu impact: ieder product of materiaal dat gebruikt wordt heeft een milieu impact waarde, bepaald door een levenscyclus analyse. Van grondstof winning tot het eind van de levenduur. Hoe wordt het geproduceerd, getransporteerd en toegepast? De milieukostenindicator (MKI) vat alle milieueffecten samen in één score, uitgedrukt in Euro’s. Dat zijn meer dan 170 unieke waarden!
Rijkswaterstaat heeft de ambitie om uiterlijk in 2030 klimaatneutraal te zijn en circulair te willen werken. In de zoektocht naar de uitvoering van deze ambitie verscheen al snel de wens om ook de mogelijkheid te onderzoeken om verkeersportalen (of in jargon: verkeerskundige draagconstructies) Lees meer over Een mooi staaltje duurzaamheid: hergebruik van portalen
Op maandag 29juli 07.00 uur wordt de Ardeweg (tussen de Kranenstraat aan de zijde van Wilp-Achterhoek en de Sluinerweg aan de zijde van Wilp) definitief afgesloten en wordt het viaduct over de A1 gesloopt. Dit viaduct wordt niet herbouwd. Lees meer over Viaduct Ardeweg (Wilp) gesloopt, weg definitief dicht
Rijkswaterstaat heeft de verbreding van de A1 bij Apeldoorn-Twello duurzaam uitgevraagd. Dit vanuit de ambitie om uiterlijk in 2030 volledig klimaatneutraal te zijn en circulair te willen werken; in lijn met de strategie ‘Naar klimaatneutrale en circulaire rijksinfraprojecten’. Lees meer over In beeld gebracht: de reis van hergebruik geleiderails
Langs snelwegen, en dus ook langs de A1 tussen Apeldoorn en Twello, is een rijk dierenrijk te vinden. Als je goed kijkt zie je talloze insecten, vlinders, maar ook veel soorten vogels, vleermuizen, dassen en marters. Lees meer over Het rijke dierenrijk van de A1 Apeldoorn-Twello
Op 27 februari jl. bracht een delegatie van Rijkswaterstaat, dat actief is in het programma “Opwekken van Energie op Rijksgrond”, een bezoek aan het zonnepark “Adelaar-Brinkeveld” nabij de A1 bij afrit Deventer. Lees meer over Meer zonnepanelen langs rijkswegen
Woensdagavond 13 december jl. werden er bij het viaduct over het Apeldoorns Kanaal in Apeldoorn zes bijzondere, betonnen liggers geplaatst. Deze liggers zijn nodig in het kader van de verbreding van de A1 die Heijmans in opdracht van Rijkswaterstaat uitvoert. Wat is hier bijzonder aan? Lees meer over Eerste duurzame liggers over het Apeldoorns Kanaal geplaatst. Zo bijzonder is dat
Zo duurzaam en circulair mogelijk omgaan met bestaande materialen, is een wens van zowel Rijkswaterstaat als Heijmans. Dat doen we onder andere door het renoveren en weer terugplaatsen van bestaande geleiderails langs de A1. Lees meer over Zo werkt circulaire geleiderails
Rijkswaterstaat en Heijmans passen als proef circulair beton toe bij de wegverbreding van de A1 tussen Apeldoorn en Twello. In deel 2 van de serie ‘Op weg naar de toekomst met circulair beton’ lees je meer over hoe en waarom we dit toepassen. Lees meer over Op weg naar de toekomst met circulair beton – deel 2
Het beton in de aanleg van nieuwe viaducten, bruggen en duikers heeft een belangrijk aandeel in de milieu-impact. Bij de wegverbreding van de A1 tussen Apeldoorn en Twello passen Rijkswaterstaat en Heijmans als proef circulair beton toe om de milieu-impact te verlagen. Lees meer over Op weg naar de toekomst met circulair beton – deel 1
Weet je nog? Heijmans en Rijkswaterstaat hebben in het kader van het circulair omgaan met materialen stalen damwanden uit de Twentekanalen gehaald en vervolgens getest of ze geschikt waren voor hergebruik. In dit vervolg nemen we je mee hoe we de damwanden van de Twentekanalen gebruiksklaar maken. Lees meer over De circulaire reis van de damwanden: bewerken, reinigen en klaar om te plaatsen
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.