De energielogistiek uitgelegd: accucontainers, mobiele voorzieningen en oplaadstations

12-09-2023
2449 keer bekeken

De emissieloze wegverbreding van de A1 tussen Apeldoorn en Twello gaat hand in hand met een doordachte energielogistiek. Wat zijn uitdagingen en successen als het gaat om de duurzame energielogistiek? We vragen het aan Emile van Bussel, coördinator duurzaamheid bij Heijmans.

Van Bussel zet eerst wat feiten op een rij: ‘We maken gebruik van drie zware stroomaansluitingen met hoge capaciteit, groter dan 3x80 ampère. Deze aansluitingen bieden elektriciteit voor grote accucontainers en elektrisch materieel en voertuigen, zoals kranen, auto's en vrachtwagens. Het voordeel is geen CO2 en geen stikstof uitstoot.’  

Elektrische aansluiting op de bouwplaats

‘Onze zwaarste energievoorzieningen staan op deze drie locaties: 

Kayersdijk in Apeldoorn 

Deze locatie heeft een laadvoorziening voor accu’s en voor zwaar en licht materieel.  We laden hier vooral 's nachts op. De laadcapaciteit is voldoende voor maximaal vier vrachtwagens of drie vrachtwagens en één grote accucontainer.  

Polderweg in Apeldoorn 

Deze locatie biedt ruimte voor een vaste zware stroomvoorziening. De voorziening levert stroom aan een accucontainer en aan emissieloze machines, zoals draad- en rupskranen. Zo kunnen we de hele dag ons werk blijven doen. 

Accucontainer langs de A1

Depot in Wilp 

Dit is het hart van onze energielogistiek. Het depot dankt zijn emissieloze bestaan aan de naastgelegen afvalverwerker Attero. Dit bedrijf levert direct 100% groene energie uit biomassa aan het depot. Uniek in Nederland. Een groot bijkomend voordeel is de gunstige ligging van het depot direct langs de snelweg. Hierdoor ontlasten we de lokale wegen van werkverkeer en houden we ook de situatie voor de overige weggebruikers veilig. Ook komen op het depot twee snellaadstations waardoor materieel tien keer sneller kan opladen, 24 uur per dag en 7 dagen per week. 

Op het depot wordt ook hard gewerkt door de mensen van Heijmans en Rijkswaterstaat. Dit gebeurt ook zo veel mogelijk emissieloos. Zo hebben we zonnepanelen geplaatst om onze eigen stroom op te wekken en maken we gebruik van groene stroom om onze elektrische auto’s op te laden. Wist je dat we zelfs een zonnebrand applicator op groene stroom hebben staan?’ 

Depot Wilp langs de A1 en afvalverwerker Attero

 


Wist je dit over accucontainers? 

  • Op het werk staan twee grote accucontainers. Het aantal zal uitbreiden naar drie stuks.  
  • De grote accucontainer moet dagelijks worden opgeladen.  
  • In het emissieloze materiaal zitten uitneembare accu's. Bij de A1 kiezen we ervoor om het materieel op te laden bij of een vast laadpunt of via een externe grote accu.  
  • De capaciteit van de uitneembare accu bedraagt per stuk circa 400kWh. Genoeg om één kraan zijn dagelijkse werk te laten doen.  
  • Laden van het materieel gebeurt vooral 's nachts. De accucontainers laden overdag op. Overdag rijden we de accucontainers heen en weer tussen bouwplaats en oplaadstation. Dit gebeurt nu nog met een vrachtwagen die op HVO 100 (bio diesel) rijdt. 

Wist je dit over het elektrisch materieel?  

  • Op het werk rijden 16 elektrische vrachtwagens. Het aantal zal uitbreiden naar 20 stuks. 
  • Vrachtwagens laden dagelijks tussen 10.00 uur en 12.00 uur ’s middags. Dit duurt circa drie kwartier, genoeg om de hele werkdag te kunnen rijden.  
  • Opladen kan ook bij externe laadstations, mits de doorrijhoogte van het station geschikt is voor de hoogte van een grote vrachtwagen. 
  • In april 2023 vormde de A1 het decor van een item in Nieuwsuur over de ontwikkelingen rondom elektrische laadstations voor zwaar transport. Je kunt deze hier terug kijken. 
  • Op het werk staan drie rupsgraafmachines en een elektrische 80 tons draadkaan welke ook emissieloos damwanden kan aanbrengen.  

Dagelijks stroomgebruik vergelijkbaar met drie Nederlandse huishoudens per jaar 

Van Bussel vervolgt: ‘De emissieloze uitvoering vraagt om een grote hoeveelheid elektriciteit. In totaal verbruiken we, met de inzet van -straks- 20 emissieloze vrachtwagens 10.000 kWh per dag. Gemiddeld verbruikt één Nederlands huishouden circa 3500 kWh per jaar. Ons dagelijks verbruik komt dus neer op het jaarlijks verbruik van circa drie Nederlandse huishoudens.’ 

Elektrische draadkraan voor het plaatsen van damwanden
 
Successen en uitdagingen 
 
‘Ons succes zit vooral in de samenwerking die we hebben met Attero voor het leveren van groene energie aan ons depot in Wilp. We zitten er direct naast, dat vind je nergens anders in Nederland. Daarnaast hebben we een succesvolle samenwerking met Liander die ons voorziet van elektriciteit op drie zware aansluitingen. De grootste uitdaging is de capaciteit van onze accu's in de machines.’ 
 

Emissieloos van begin tot eind 

Van Bussel vervolgt: ‘Emissieloos bouwen zit 'm niet alleen in de uitvoering. Het begint al voor de projectstart. De aanvraag bij netbeheerders kost tijd en moet ruim van tevoren worden aangevraagd. Daarnaast hebben we nog te maken met de capaciteit van het net, dat op veel plekken in Nederland nog ontoereikend is voor de vraag door dit soort projecten.’ 

Wie laadt waar en wanneer? 

'We maken veel gebruik van externe laadstations voor zwaar materieel. Helaas kun je nu nog niet altijd en overal inpluggen. De laadstations zijn schaars, drukbezet of de doorrijhoogte is niet geschikt voor de vrachtwagens. Vrachtwagenchauffeurs plannen onderling in een groepsapp wanneer er waar wordt geladen. Zo lopen we elkaar niet voor de voeten.’  

Lichtere en kleinere accupacks 

Van Bussel ziet een andere uitdaging in de accupacks: ‘Accupacks van nu zijn groot en zwaar. Dit is vooral voor materieel zoals asfaltmachines en rupskranen een uitdaging. Ze zijn vaak te klein en te licht om voldoende accu’s kwijt te kunnen.  Een volle diesel rupskraan kan bijvoorbeeld met gemak acht uur per dag productief zijn. Dit lukt in de praktijk echter niet altijd volledig op elektriciteit, gezien de capaciteit van de accu. De machines die we op de A1 gebruiken, hebben een verwisselbaar accupakket. Soms wisselen we accu's tussen machines onderling en soms is de kraan om 14.00 uur al klaar met werken. We redden het dus wel, maar in de toekomst zouden kleinere en lichtere accupacks met dezelfde, of verbeterde, capaciteit, bij kunnen dragen aan een efficiëntere emissieloze uitvoering.’ 

Versneld produceren emissieloos materieel 

Van Bussel sluit af met een laatste wens voor de toekomst: ‘De vraag en het aanbod op de internationale markt van emissieloze machines is nog niet optimaal op elkaar afgestemd. De productie van emissieloze vrachtwagens is daarentegen wel groot. Een versnelling in de fabricage van emissieloze machines draagt wat mij betreft in grote mate bij aan het behalen van onze duurzaamheidsambities naar volledig emissieloos werken in 2030.’ 

Elektrisch materieel

 

Wil je de lessen en successen van onze ontdekkingsreis naar een emissieloze en circulaire uitvoering met nieuwe technieken blijven volgen? Houd onze website in de gaten voor meer artikelen over de duurzame verbreding. 

Afbeeldingen

Cookie-instellingen