Dit zijn de Vrouwen van de A1

08-03-2024
2029 keer bekeken

Vandaag, 8 maart, is het de “Dag van de Bouwvrouw” (als onderdeel van de Internationale Dag van de vrouw). Tijdens deze dag worden de vrouwen die op één of andere manier werkzaam zijn in de bouw in het zonnetje gezet. Daar doen we met dit artikel "De Vrouwen van de A1"graag aan mee!

Slechts 10% van de werkzame personen in de bouw en infra is een vrouw (bron: Bouwend Nederland). Dat is best weinig. Wij laten aan andere vrouwen zien dat het hartstikke leuk is om te werken in de bouw en infra én inspireren en motiveren we vrouwen om ook voor een carrière in de bouw te kiezen. 

We vroegen aan maar liefst 22 vrouwen die meewerken aan de verbreding van de A1 tussen Apeldoorn en Twello naar hun beweegredenen. Wat is er zo leuk om te werken aan de verbreding? Welke ervaring heb je nodig (spoiler: ook zonder ervaring kun je terecht!), en wat zou je andere vrouwen willen meegeven? Een portret van "onze" vrouwen van de A1.

 

Margreet Tonen - Omgevingsmanager | Rijkswaterstaat (via de Omgevingsmanager)

Margreet met haar evenknie van Heijmans

Margreet is gedetacheerd bij Rijkswaterstaat als Omgevingsmanager. Ze houdt zich voornamelijk bezig met communiceren, bijvoorbeeld via deze website. Daarnaast is ze verantwoordelijk voor het maken van de persberichten over de werkzaamheden en afsluitingen van de A1.

Wat doe je daarnaast nog meer? "Ik hou me ook bezig met de meldingen die via het 0800 telefoonnummer van Rijkswaterstaat binnenkomen. Wat ook een groot deel van mijn tijd in beslag neemt, zijn de contacten met grote stakeholders; zij moeten immers ook op de hoogte zijn van onze werkzaamheden en de mogelijke impact op hen". Dat klinkt als belangrijk werk; welke ervaring breng je daarvoor mee?

"Na mijn studies MTS Weg- en Waterbouw en Rioleringstechniek ben ik begonnen bij de aannemer als wegenbouwlaborant op de asfaltcentrale in Deventer. Daarvandaan ben ik bij diverse gemeentes aan de slag gegaan waarbij gemeente Deventer de laatste was. Hier heb ik 20 jaar gewerkt; eerst als tekenaar bestekschrijver en de laatste 10 jaar als operationeel beheerder van Riolering en wegen. In 2019 heb ik de gemeente vaarwel gezegd en ben teruggegaan naar de aannemerij. Voor Van Gelder heb ik 3 jaar gewerkt als Omgevingsmanager en heb daar het project Kempenbaan-West uitgevoerd. In 2022 heb ik de overstap gemaakt naar De Omgevingsmanager omdat ik heel graag op het werk Verbreding A1 wilde werken". Mooi, Margreet, om te zien dat je met verschillende soorten ervaringen hier zo op je plek terecht gekomen bent. Wat maakt het zo leuk om voor de A1 te werken?

Het werken in de Civiele techniek is altijd dynamisch en boeiend. De samenwerking binnen het Team A1 Apeldoorn - Twello Rijkswaterstaat en Heijmans is top - Margreet Tonen | Rijkswaterstaat

Er heerst een goede sfeer en er wordt ook echt samengewerkt! Ik ben bewust van werkgever veranderd om mee te werken aan de verbreding van de A1, notabene in m'n eigen “voortuin”. Op de plek waar ik sinds mijn 11e jaar woonachtig ben geweest; dat maakt het voor mij heel bijzonder". Wat zou je andere vrouwen willen meegeven om ze te bewegen ook te komen werken in de bouw en infra? Margreet: "Het is een veeleisende maar zeer boeiende  werkomgeving met veel uitdagingen. Als je daar voor gaat dan heb je een heel leuke baan". 

 

Gintare Dauksaite - Project medewerker Advies Kabels en Leidingen Derden | Heijmans

Gintare is sinds eind vorig jaar werkzaam bij Heijmans voor het project A1. Na haar studie HBO Binnenhuisarchitectuur heeft ze veel ervaring op gedaan met AutoCad tekenen en diverse andere teken- en renderprogramma's. Bij Heijmans heeft ze diverse projecten op dit gebied gedaan. Nu ondersteunt en adviseert ze vooral op kabels en leidingen van derden.

"Het is geweldig om deel uit te maken van zo’n groot project als A1. Om de ontwikkeling en de mooie samenwerking te zien", zegt ze dan ook op de vraag wat er zo leuk is om te werken aan de A1. 

 

Marloes Kers - Project Adviseur Integrale Veiligheid (PIV) | Rijkswaterstaat

De volgende vrouw die sinds begin 2022 aan de verbreding van de de A1 werkt, is Marloes. Zij heeft na haar studies MTS bouwkunde, HBO bouwtechnische bedrijfskunde en Hogere veiligheidskunde van alles gedaan. "Kozijnen stellen, metselen, beton storten, werkvoorbereiding en calculeren. Binnen dit alles was ik ook al bezig met veiligheid, dat is wat mij meteen intrigeerde en bezighield. Mijn kennis en ervaring heeft zich geuit in het begrip van de processen binnen de bouwbranche. Dit zet ik tot op heden in de functies die ik vervul, van KAM-coördinator tot veiligheidskundige", aldus Marloes. 

Laat je niet afschrikken door de mannen in deze wereld. Ga het gesprek met ze aan en je zult merken dat ze vol trots vertellen over hun werkzaamheden - Marloes Kers - Rijkswaterstaat

Wat draag jij bij aan de A1 Marloes? "Een veilige uitvoering van de werkzaamheden is waar ik mijn bijdrage heb. Dit gaat niet alleen over de mensen die de werkzaamheden uitvoeren, maar ook over de weggebruikers, omwonenden en eventueel andere partijen die raakvlakken hebben met ons project. Ik vind het belangrijk dat iedereen ’s avonds (of ’s ochtends) weer veilig thuis komt". Dat is inderdaad erg belangrijk. Kun je ons nog aangeven wat je zo leuk vindt aan het werken aan de verbreding van de A1?

Marloes zegt hierover: "De veelheid aan verschillende werkzaamheden en locaties. Geen dag is hetzelfde. Het team van Rijkswaterstaat en de samenwerking met opdrachtnemer Heijmans. Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd geldt wel op dit project. Daarnaast ben ik als geboren Deventernaar wel trots dat ik in die omgeving mee mag helpen aan een veilige infrastructuur".

 

Sandy van Eck-de Vries - Vrachtwagenchauffeur | Millenaar & van Schaik

Ook bij de onderaannemers die een bijdrage leveren aan de verbreding van de A1 werken vrouwen. Sandy is er daar één van. Ze werkt als vrachtwagenschauffeur en rijdt vooral grond, zand, korrel en frees. Maar ook bij het asfalteren draagt ze haar steentje bij. Bovendien is Sandy een goed voorbeeld dat je zonder opleiding in de bouw en infra succesvol kunt zijn. "Dat klopt", zegt Sandy. "Ik heb jaren In de paardensport als Instructrice en dressuuramazone gewerkt. Daarnaast was ik ook bestuurslid van diverse paardensportverenigingen. Daarna ben ik commercieel binnendienst medewerkster geweest bij verschillende opdrachtgevers. Maar, ik heb mijn hart gevolgd en ben daarna op de vrachtwagen geklommen en heb gereden voor o.a. PostNL en For Farmers. Sinds de zomer van 2023 werk ik op één van de elektrische vrachtwagens van Millenaar & van Schaik". 

Mooi om te horen Sandy! Wat maakt het werken aan de A1 zo leuk in jouw ogen? "Het is machtig mooi werk, je hebt leuke collega's een geweldige elektrische vrachtwagen. Geen dag is hetzelfde! Je helpt mee aan een mooi project, met fijne uitvoerders. En je ziet de weg letterlijk vanuit het niets naar een mooie verbreding van de A1 opbouwen. Als chauffeuse zie ik dat voornamelijk in de laatste fase als we volop gaan asfalteren. Ik ben dan een belangrijke schakel". 

Je komt op plekken waarbij je echte stuurmanskunsten nodig hebt, wat het werk uitdagend maakt! - Sandy van Eck | Millenaar & van Schaik

Wat zou je andere vrouwen willen meegeven die mogelijk een carriere in de bouw en infra overwegen? "Doen! Als je je vrouwtje kan staan, hard werkt en jezelf bent pas je er prima tussen. Wij zijn net zo goed als onze mannelijke collega's!misschien soms wel beter ;-). Ik ben als vrouw gewoon één van de mannen. Mooi toch?"

 

Saskia Smulders - Omgevingsmanager/Communicatie | Heijmans

Saskia is ook een goed voorbeeld hoe je zonder relevante opleiding een leuke baan kunt scoren binnen de bouw en infra. "Ik heb na de HEAO-CE en diverse communicatie- en commerciele opleidingen verschillende commerciële rollen vervuld in hele andere branches dan de bouw en infra. Toch heeft de Infra meer dan ooit mijn hart gestolen", zegt Saskia er over. "Van niets iets maken dat ook nog eens een belangrijke bijdrage levert aan Nederland als geheel, dat intrigeert mij!". 

Wat doe je precies bij de A1? "Ik ben sinds april 2023 als Omgevingsmanager betrokken bij de A1. Ik hou mij vooral bezig met de (bouw)communicatie voor Heijmans en verzorg de input voor de publiekscommunicatie die verzorgd wordt door Rijkswaterstaat. Met een vader die ooit PR deed voor Albert Heijn en twee zussen die eveneens binnen communicatie en sales actief zijn, zit communicatie ook in mijn DNA. Ik zie overal kansen om over te communiceren. Omdat ik nog relatief kort werkzaam ben binnen Infra ben ik in staat om de -soms technische- informatie te vertalen naar “gewone-mensen-taal”. Ik hoop hiermee het draagvlak onder alle stakeholders, bewoners en geïnteresseerden verder te vergroten waardoor dit project nog soepeler kan verlopen dan het al doet". 

Dat klinkt enthousiast, Saskia. Wat is er verder zo leuk aan om te werken aan de verbreding van de A1? "Het is het eerste én grootste Infra project van Heijmans Infra dat zo duurzaam mogelijk gemaakt wordt. Er is veel focus op zoveel mogelijk emissieloos en circulair bouwen en zo help ik mee om de ambities van Heijmans waar te maken: in 20230 volledig emissieloos én help ik mee om het geheel mooier achter te laten dan dat we het aantroffen. Daarnaast vind ik het leuk om regelmatig letterlijk met mijn voeten in de klei staan en te zien wat de mannen (en vrouwen!) voor fantastisch werk aan het verrichten zijn, in weer en wind. En als ik over de A1 rijd en overal het Heijmans-geel zie, dan ben ik trots dat ik erbij mag horen". 

Ook als je geen directe opleiding in de bouw en/of infra hebt kun je zeker een leuke baan vinden binnen de bouw en infra. Ik hoop dat veel vrouwen ons voorbeeld volgen - Saskia Smulders | Heijmans

Als je andere vrouwen zou willen overtuigen om ook te gaan werken in de bouw en infra, wat zou dan je belangrijkste argument zijn? "Tegen alle vrouwen zou ik willen zeggen: het juist hartstikke leuk om in stoere omgeving als de bouw te werken!"

 

Gerda Lommers - CEO | Lommers Welding

Gerda is sinds 2013 CEO van Lommers Welding. Ze startte 35 jaar geleden in het familiebedrijf omdat er ondersteuning nodig was. Inmiddels is ze uitgegroeid tot CEO van Lommers Welding, een bedrijf dat gespecialiseerd is in gecertificeerd laswerk. 

Wat doet Lommers Welding als onderaannemer van Heijmans bij dit project precies? "Heijmans en Lommers zijn al jaren partners op hele mooie projecten in het hele land. Wij doen voor Heijmans de ondersteuning en het ontzorgen op het gebied van alle las- en bouwactiviteiten. Ook op de A1 zijn wij werkzaam. Wij doen voornamelijk alles wat te maken heeft met het lassen van betonstaal (B500B) op de A1. Omdat wij op dit project werken volgens de hoogste eisen en doe ik de begeleiding en de kwaliteitsborging hiervan". 

Werken in de bouw geeft voldoening en is ook heel gezellig en is iets om trots op te zijn. Gerda Lommers | Lommers Welding

Wat is er zo leuk aan specifiek dit project? "Ik ben super trots dat wij mee mogen werken aan een zo belangrijke economische verbindingsweg. De werkzaamheden die wij doen aan de verbreding van de viaducten/ bruggen zorgt ervoor dat ze klaar zijn voor de toekomst", zegt ze met een grote glimlach. 

"Wat ik andere vrouwen zou willen meegeven die overwegen in de bouw en infra te komen werken? Werken in de bouw,  dat moet je gewoon doen". 

 

Debbie Denissen - Projectondersteuner | Rijkswaterstaat

Debbie is als projectondersteuner vanuit Rijkswaterstaat betrokken bij de verbreding van de A1. Ze zorgt ervoor dat alles rondom het project in goede banen wordt geleid. Onder andere projectbezoeken, notuleren van bestuurlijke overleggen met de partners en nog véél meer. Debbie is al zo'n 8 jaar betrokken bij dit project. Zo was ze ook al actief bij de eerste fase van de verbreding van de A1. "De A1 is een project wat ontzettend goed loopt met een fijne samenwerking tussen Rijkswaterstaat als opdrachtgever en Heijmans als opdrachtnemer. Dit blijkt onder andere uit de versnellingen die er zijn gerealiseerd. Maar wat ik vooral erg belangrijk vind is de goede sfeer onderling, er wordt flink gelachen maar vooral ook keihard gewerkt. Je merkt dat iedereen, vanuit zowel de opdrachtnemer als opdrachtgeverkant echt hart voor het project heeft en dat maakt het voor mij heel bijzonder en het houdt me gemotiveerd". 

Op de vraag waarom het zo leuk is en blijft om aan de A1 te werken, zegt ze: "Eigenlijk ben ik per bij toeval in de projecten terecht gekomen nadat ik eerst als directiesecretaresse heb gewerkt. Ik heb een militaire achtergrond en zocht naar wat meer een inhoudelijke rol. Bij mijn eerste project (voor de gemeente Arnhem) had ik direct het gevoel: dit is het! Je moet wel tegen een stootje kunnen maar als je met zijn allen een prachtig project kunt neerzetten dan geeft dat een enorme voldoening"

Geen dag is hetzelfde en soms is het echt wel ven hectisch maar ik kan altijd terugvallen op mijn collega’s wat een fijn gevoel geeft - Debbie Dennissen | Rijkswaterstaat

 

 

Nella de Kruijff - Financieel Adviseur | Rijkswaterstaat (via Eiffel Projects)

Nella is sinds 2018 financieel adviseur bij Eiffel Projects voor verschillende projecten, waaronder de verbreding van de A1 tussen Apeldoorn en Twello. Nella heeft diverse studies en opleidingen gedaan zoals Schoevers, NIMA-A, Spaans en SAP. Ze heeft na de schoolbanken als directiesecretaresse en assistente gewerkt bij diverse bedrijven. Sinds 2004 is ze via Eiffel Projects werkzaam bij Rijkswaterstaat.

Op de vraag wat er zo leuk is aan het werken bij de A1 zegt ze zonder na te denken: "Het is een onwijs gezellig team". Op de volgende vraag waarom vrouwen een carriereswitch naar de bouw en infra zouden moeten overwegen is ze eveneens duidelijk: "Doen! Het is een geweldige dynamische wereld, geen dag is hetzelfde met alleen maar leuke mensen om je heen met hetzelfde doel voor ogen. Ik heb het onwijs naar mijn zin bij de A1. Elke projectdag is een cadeautje"

 

Aafke Oude Avenhuis - Programma manager Duurzaamheid | Heijmans

Aafke is na haar studie HTS Civiele Techniek gaan werken binnen de infra wereld; dat doet ze nu al 18 jaar. Momenteel doet ze dat als Programma Manager Duurzaamheid bij Heijmans, waarbij ze de duurzame beloftes in de praktijk realiseert, aantoonbaar maakt, geleerde lessen ophaalt en deelt en deze intern en extern doorontwikkeld. 

Ze vindt het vooral leuk dat het project A1 als koploperproject heel vooruitstrevend is op het gebied van verduurzaming in de infra. "Wij doen het hier op grote schaal! Iets om enorm trots op te zijn", zo zegt ze.

In deze duurzame transitie werken we samen met de branche aan een mooiere en betere wereld. Dit stuk zingeving in je werk vinden is fantastisch - Aafke Oude Avenhuis | Heijmans

Wat zij aan andere vrouwen wil meegeven? Daar is Aafke stelling in: "Het is een ongelofelijk leuke en dynamische omgeving. Waarin je altijd blijft leren en ontwikkelen. Waar heel veel mogelijk is. En waar je echt ziet waaraan je iedere dag samen werkt!" 

 

Nicole van der Meijde - Vink - VTW Coordinator & Adviseur Projectbeheersing | Rijkswaterstaat (via Palladio)

De volgende vrouw die haar bijdrage levert is Nicole. Nicole is vanaf 2017 werkzaam als adviseur projectbeheersing op meerdere grote projecten van Rijkswaterstaat, waaronder de A1. Vanaf januari dit jaar is ze daarnaast ook VTW (Voorstel tot Wijziging)-coördinator op het project A1. Nicole heeft na haar opleiding Officemanagement en diverse opleidingen zoals BRL9101 en VCA al heel wat jaar ervaring binnen de infra. Zo heeft ze gewerkt aan bijzondere projecten te mogen werken zoals de Betuweroute, A2 Za-Ma, A12 Poort van Bunnik, Ruimte voor de Waal, N18 Varsseveld – Enschede, ViA15 en de A1. Ze heeft daarbij zowel aan opdrachtgevers- als aan opdrachtnemerszijde gewerkt en in heel verschillende rollen.

Wat is jouw bijdrage aan de verbreding van de A1? "Vanuit mijn rol als Adviseur Projectbeheersing houd ik mij bezig met scopemanagement, interne kwaliteitsborging en capaciteitsmanagement. Concreet betekent dit dat ik voor scopemanagement de wijzigingen op de baselines inzichtelijk maak en bewaak. Voor mijn werk voor kwaliteitsborging stel ik kwaliteitsplannen op, voer ik audits op de interne processen uit en bewaak ik verbetermaatregelen die voortkomen uit toetsen en audits. Daarnaast geef ik advies over de capaciteit binnen het project en coördineer ik het inhuurproces van externe medewerkers op het project. Als VTW-coördinator begeleid ik het proces met betrekking tot contractwijzingen tussen opdrachtgever en opdrachtnemer"

Mijn werk voor het project A1 is ontzettend veelzijdig en uitdagend! - Nicole van der Meijde | Rijkswaterstaat

Wat maakt 't verder zo leuk om bij te dragen aan de verbreding? "Bij de A1 werken we met een leuk team aan het project en ik ben er trots op dat ik deel van dat team mag uitmaken. Het werken voor de A1 spreekt mij daarnaast aan vanwege de duurzaamheidsambitie van het project. Het is heel interessant te zien hoe die ambitie zich naar de praktijk heeft vertaalt. Dat is iets waar iedereen die aan het project bijdraagt trots op mag zijn!"

Wat is jouw boodschap aan vrouwen die overwegen over te stappen naar de bouw- en infra? Nicoles antwoord is kort, maar krachtig: "Doen!"

 

Jessica Berendsen - Senior Werkvoorbereider | Heijmans

Jessica is Senior Werkvoorbereider bij Heijmans op de A1. Na haar studie HBO Bouwkunde, die ze in 2004 afrondde, is ze gestart bij Trebbe Bouw. Daarna werkte ze bij BAM Civiel. In 2012 is bij Heijmans gestart. Wat doe je precies bij de A1, Jessica?

"Momenteel verzorg ik de werkvoorbereiding voor uitbereiding van de bestaande viaducten en onderdoorgangen aan de Zuster Meyboomlaan, Arhemseweg,  Oude Apeldoornseweg, Kayersdijk en bij de brug bij het Apeldoorns Kanaal, allen in Apeldoorn. Tevens hebben we als Heijmans zelf op het terrein van Attero massieve liggers geproduceerd, welke binnenkort bij diverse kunstwerken worden geplaatst; daar houd ik me ook mee bezig. Zie daarvoor ook het artikel over de plaatsing van duurzame liggers". 

Wat er zo leuk is aan het werken aan de verbreding van de A1? Jessica zegt daarover: "Samen met de uitvoering de vertaalslag maken van papier naar het daadwerkelijk realiseren van een mooi stuk werk. Omdat we te maken hebben met de uitbereiding van bestaande viaducten, is het een aardige puzzel om een goede aansluiting te krijgen tussen het bestaande en het nieuwe werk. Elk viaduct is net even anders, wat de uitdaging alleen maar groter maakt. Zo zijn de eerste massieve, in eigen beheer gemaakte liggers, die we vooraf gemaakt hebben bij Attero, bij het viaduct aan het Apeldoorns Kanaal geplaatst. Hiervoor hebben we de nodige knelpunten in het voortraject opgelost. Na het plaatsen van deze eerste liggers, hebben we ook een evaluatie gehouden met alle betrokkenen. Hierdoor kunnen de verbeterpunten bij het plaatsen van de volgende liggers worden meegenomen. Het geeft dan ook een behoorlijke voldoening als alles op de plek ligt". 

Dat kunnen we ons goed voorstellen, Jessica. Het is toch een beetje alsof het stukje in de puzzel op z'n plaats valt. Wat zou je willen meegeven aan andere vrouwen? 

In de bouw werk je samen met je team aan mooie en uitdagende projecten die het verschil maken in een omgeving - Jessica Berendsen | Heijmans

"Bij een nieuw project heb je weer te maken met andere collega’s, opdrachtgever, omgeving, ontwerp, etc. Ook door de afwisseling met werkzaamheden binnen (voorbereiding) en afstemming met de mannen buiten of het maakbaar is, maakt een werkdag nooit saai". 

 

Floor Steijn - Administratief medewerker | Lommers Welding

Ook Floor werkt op haar manier mee aan het project van de A1. Als administratief medewerker bij onderaannemer bij Lommers Welding zorgt ze er voor de traceerbaarheid van het laswerk dat Lommers Welding aan dit project oplevert. Dat is belangrijk, zegt Floor. "Het is voor ons een groot project waar wij erg trots op zijn en omdat mijn werk (het goed opleveren) een belangrijke bijdrage is"

Wat vind je zo leuk aan dit werk, Floor? "Ik vind de afwisseling in het werk leuk. Het is een sector waarbij het werk niet vaak hetzelfde is. Er gebeurt veel en er verandert veel in deze branche, waardoor je altijd net iets anders doet en je net iets anders communiceert. Elk project heeft zijn eigen kenmerken. Dat vind ik erg leuk."

Waarom is het zo leuk om als vrouw in de bouw en infra te werken? "Ik werk pas sinds kort in deze sector, maar ik vind het erg leuk om de diversiteit in het werk te zien. Vooral op de grote projecten waar ik mijn steentje kan bijdrage vind ik leuk. Ik ben erg benieuwd naar wat er nog komen gaat". 

 

Désirée Lemmens - Manager projectbeheersing (MPB) | Rijkswaterstaat

Désiréé met een Heijmansmedewerker
tijdens een werkplekinspectie

De volgende vrouw die aan het woord komt is Désirée. Ze is sinds 2008 Manager Projectbeheersing bij Rijkswaterstaat. Désiréé heeft diverse financieel economische opleidingen zoals MBA/SPD en aan de  Rijksacademie de Auditmethode Rijksoverheid gedaan. Daarnaast volgde ze bij Rijkswaterstaat diverse opleidingen, zoals LWT projectbeheersing in aanleg B&O (incl. verdieping), risicomanagement, SCB en VCA VOL. Désirée heeft in de 25 jaar dat ze onderdeel uitmaakt van Rijkswaterstaat de meeste jaren op projecten als manager projectbeheersing gewerkt. Nu werkt ze met plezier aan de A1 Apeldoorn-Azelo waar de verbreding tussen Apeldoorn en Twello de tweede fase van is.

Wat houdt je functie inhoudelijk in? "Als Manager Project Beheersing maak ik onderdeel uit van het Kernteam van Rijkswaterstaat heb ik aan zowel de planstudie, de voorbereiding realisatie als aan de realisatie meegewerkt. Ik ben verantwoordelijk  voor negen processen waaronder het zeer belangrijke risicomanagement, planning en financiën. Het bewaken van risico’s maar ook het benutten van kansen in relatie tot de planning en financiën is een mooie uitdaging waar door het kernteam op wordt gestuurd. Daarnaast ben ik als lid van het kernteam mede verantwoordelijk voor de veiligheid van werken. Samen met de opdrachtnemer voeren we werkveldinspecties uit op het werk buiten waarbij je ook in contact komt met de mannen/vrouwen op het werk."

Als je een drempel ervaart om in de bouw te gaan werken, stap erover heen en ga mooie ervaringen opdoen - Désirée Lemmens | Rijkswaterstaat

Wat er zo leuk aan is om te werken aan de verbreding van de A1? "Nou", zegt Désiréé lachend: "Het werk duurzaam wordt uitgevoerd, en dat brengt weer nieuwe uitdagingen en werkwijzes met zich mee. Waar ik erg tevreden over ben is de samenwerking op dit project zowel intern bij Rijkswaterstaat als met de opdrachtnemer Heijmans en de daarbij behorende betrokkenheid. En als je dan buiten over het werk rijdt en ziet hoe dat iedere dag weer meer vorm krijgt en wat daar voor nodig is, wordt ik heel warm van binnen en ben ik een trotse RWS’er in de bouw".

Waarom heb je gekozen voor een carriere in de bouw? "In de bouw werken was voor mij heel verrassend. Met name wat er voor nodig is om werken te realiseren en de diversiteit aan functies. Voor ieder wat wils zou ik zeggen!"

 

Iris van den Hoogen - Werkvoorbereider | Heijmans

Aan het woord is Iris, Werkvoorbereider bij Heijmans. Zij heeft Media Design en Civiele Techniek gestudeerd. Tijdens die studie Media Design werkte ze bij een communicatiebureau als grafisch vormgever. Hierin miste ze een bepaalde uitdaging en heeft toen de overstap gemaakt naar de bouw. In 2020 begon ze als Trainee bij de afdeling verwerving waar ze tijdens de tender van alle facetten wat mee gekregen heeft: van werkvoorbereiding tot tendermanagement en tot aan het meeschrijven van een EMVI-plan. Inmiddels werkt ze 3,5 jaar bij Heijmans waar ze begonnen is op de tender van de A1 en loopt ze nu mee in de realisatie van het project. Sinds maart 2022 is ze werkzaam voor het project als Werkvoorbereider van het onderliggende wegennet en coördinator van het voorstel-tot-wijziging (VTW)proces.

Iris, wat mooi dat jij van A tot Z betrokken bent bij de verbreding van de A1. Kun je wat concreter toelichten wat je momenteel doet bij de A1? "Ik zet me in voor een goede en gestructureerde werkvoorbereiding van het onderliggende wegennet en het brengen van verbinding en openheid in mijn team"

Er is geen dag dat ik met tegenzin naar mijn werk ga en ik hoop dat veel mensen, man én vrouw, dit ook zo mogen ervaren in dit vak - Iris van den Hoogen | Heijmans

Wat is er zo leuk aan het werken bij de A1? Iris zegt daarop: "Het is ontzettend gaaf om het project letterlijk te zien ontstaan. Van de aanbestedingsstukken lezen en het knokken voor de winst tot het nu werkelijk zien ontstaan van de ‘verbrede’ A1 waar we met zijn allen zo hard aan werken. Ik ben onwijs trots dat ik daar een bijdrage aan mag leveren. En laten we niet vergeten dat het team mijn werk nóg leuker maakt". Ze voegt er aan toe dat het werken in deze sector, met enthousiaste en betrokken collega’s, en bouwen aan mooie infra projecten haar  onwijs veel energie geeft. 

 

Nienke Heuver - Adviseur Projectbeheersing | Rijskwaterstaat (via Palladio/Eiffel Projects)

Aan het woord is Nienke Heuver. Zij is werkzaam via Palladio (onderdeel Eiffel Projects) bij Rijkswaterstaat als Adviseur Projectbeheersing op het gebied van risicomanagement. Zij is na haar bachelor Humanistiek en een Master Bestuurskunde bij Palladio gekomen en de verbreding van de A1 tussen Apeldoorn en Twello is haar eerste job. Ze maakt het risicoprofiel van het gehele project inzichtelijk voor de betrokken partijen. Dit doet ze onder meer aan de hand van gesprekken met de rolhouders (contractmanager, omgevingsmanager, technisch manager, manager projectbeheersing en projectmanager) en het houden van risicosessies. Met als doel om de risico’s inzichtelijk te maken en het project zo goed mogelijk te beheersen.

Waarom vind jij het zo leuk om aan dit project te werken Nienke? "De gesprekken met de rolhouders geven mij veel energie. Deze mensen hebben veel kennis en ik vind het interessant om meer te leren over zulke complexe projecten. Daarnaast ligt er straks een weg waar veel mensen dankbaar gebruik van maken; een mooi en tastbaar eindresultaat! Des te mooier dat er gebruik wordt gemaakt van innovatieve manieren om het project zo duurzaam mogelijk uit te voeren.

Laat je niet tegenhouden door het niet hebben van een technische achtergrond - Nienke Heuver | Rijkswaterstaat 

Wat zou je willen meegeven aan andere vrouwen die overwegen in deze sector te komen werken? "Collega’s vinden het juist leuk als je interesse hebt in hun vakgebied en kunnen het vaak heel goed uitleggen. En juist de simpele vragen kunnen het meest waardevol zijn".

 

Anouk Boersen - Adviseur Duurzaamheid | Heijmans

Anouk is de volgende in het rijtje Vrouwen van de A1. Anouk heeft onlangs Aafke Oude Avenhuis opgevolgd als Adviseur Duurzaamheid. Anouk is na haar studie Biologie als stakeholdercoordinator bij Heijmans begonnen. Na acht jaar maakte ze de overstap naar Adviseur Duurzaamheid bij de afdeling Realisatie. Op dit moment is ze verantwoordelijk voor het borgen van duurzaamheid en helpt ze bij het maken van duurzame keuzes binnen de grotere infra projecten, zoals de verbreding van de A1.

Anouk heeft een specifieke bijdrage aan het project Apeldoorn - Twello. Kun je daar wat meer over vertellen? "Op de A1 draai ik een pilot met emissieloos materieel. Aangezien we op dit project fors inzetten met elektrisch materieel valt er hier ook veel te leren op dit gebied!". Behalve de pilot met het emissieloze materieel, wat vind je nog meer leuk aan het werken aan de verbreding? Anouk: "Het is altijd speciaal om op een groot infra-werk te werken. De dynamiek tijdens een lopend werk is mooi om mee te maken". 

Is er nog iets wat je mee zou willen geven aan andere vrouwen om hen te bewegen te kiezen voor een baan in de bouw en infra? Zeker, lacht Anouk. "Het is geweldig om als vrouw in de bouw te werken! De no-nonsense houding, het harde werken en veel plezier op de werkvloer maken het een heel prettige werkomgeving (dit geldt natuurlijk niet enkel voor vrouwen😉!)". 

 

Annemarie Ouwerkerk - Directeur Daen Detachering

Annemarie Ouwerker is Directeur van Daen Detachering; één van de partners waar Heijmans mee samenwerkt om kraanmachinisten te detacheren bij de verbreding van de A1. Ze heeft na haar opleiding HEAO Logistiek en Economie als Hoofd Planning bij Mammoet gewerkt waarna ze in 2009 Directeur werd van Daen Detachering. 

Annemarie is trots op het aandeel dat ze levert aan de verbreding van de A1. "Vooral het duurzame aspect spreekt me erg aan", zo zegt ze. "Het is een prachtige branche waar je werkt met allerlei mensen werkt". 

Het werken in deze branche is heel dynamisch waarin elke dag anders is. - Annemarie Ouwerkerk - Daen Detachering

 

Conny Schepers - Chauffeur | Millenaar & van Schaijk

Conny is chauffeur op een elektrische trailer bij onderaannemer Millenaar & van Schaijk. Hiervoor was ze ruim 20 jaar chauffeuse op de touringcar. Toen corona uitbrak heeft ze twee jaar voor PostNL gereden en in september 2023 heeft ze de switch naar Millenaar & van Schaijk gemaakt. Zij is daarmee één van de dames die verantwoordelijk is voor het vervoer/ verwerken van asfalt, frees, zand en grond dat nodig is voor de verbreding. 

Wat is er zo leuk aan het werken op de A1? "Alles. We zijn er samen verantwoordelijk voor. Dit wereldje was voor mij helemaal nieuw en we helpen elkaar in elk opzicht". Waarom zouden andere vrouwen óók moeten kiezen voor dit wereldje? Conny zegt daarover: "Ondanks dat de buitenwereld denkt dat dit alleen een mannenwereld is, is het voor ons vrouwen zeker een beroep wat bij je kan passen. Iedere vrouw die feeling heeft voor rijden met groot materiaal, kan dit"

Ik kan natuurlijk alleen voor mezelf spreken maar ik heb nog geen dag spijt dat ik de sprong gemaakt heb, zelfs op mijn leeftijd ( 60 jaar jong) - Conny Schepers | Millenaar & van Schaijk

 

Ina de Bruin - Portfoliomanager | Rijkswaterstaat

Ina is alweer 35 jaar in dienst van de overheid, en heeft altijd in het fysieke domein gewerkt. Van structuurvisie tot beheerplan en van kamervraag tot safety walk. Bij gemeenten, waterschap, en sinds 2007 bij Rijkswaterstaat. Ze combineert de inhoud graag met leidinggevende posities. "Ik haal daarbij niet alleen het beste uit mezelf, maar probeer dat ook bij een ander te halen. Daar kom ik m’n bed voor uit". Sinds 2020 is ze Portfoliomanager bij Rijkswaterstaat. 

Wat doe je specifiek op dit project? "Ik ben de opdrachtgever naar de markt. Dus zowel in goede als in meer ingewikkelde tijden heb ik een nauw lijntje met de projectmanager en zijn team, en met mijn counterpart bij Heijmans. Als alles ‘gewoon goed’ gaat heb ik niks te doen", zegt ze lachend. "Maar geen project gaat ooit zoals we van tevoren plannen. Soms is dat schrikken, en soms kunnen we onderweg juist extra kansen meenemen".

Hoor je van een vacature waar je nog lang niet aan toe denkt te zijn? Toch de telefoon pakken of een mailtje sturen! - Ina de Bruin | Rijkswaterstaat

Wat er zo leuk is aan dit project? Ina hoeft er maar heel even over na te denken en dan zegt ze: "De combinatie van een reguliere wegverbreding met de hoge lat van het duurzaam werken. Goed dat velen op het project willen ervaren wat we allemaal voor het eerst in de duurzame praktijk brengen". 

Op onze vraag wat ze andere vrouwen zou willen meegeven die nog twijfelen om voor een baan in de bouw en infra te kiezen is ze resoluut: "Kom langs! Nodig jezelf uit voor een stage, of gewoon een rondleiding"

 

Salina Toonen - Omgevingscoordinator | Heijmans

Salina is de volgende in het rijtje. Ze is naar haar studie Civiele Techniek bij Heijmans gestart als stagiair Werkvoorbereider GWW. Daar heeft ze gewerkt aan het project Ixas. In november 2022 heeft ze de overstap gemaakt naar "Omgeving" als Omgevingscoordinator en is sindsdien werkzaam in het Team Omgeving bij de verbreding van de A1 tussen Apeldoorn en Twello.

Binnen het project van de verbreding van de A1 houdt ze zich voornamelijk bezig met het onderhouden van contacten met stakeholders en omwonenden. "Ik zorg ervoor dat zij op de hoogte zijn van de werkzaamheden die we -soms- in de voortuin gaan uitvoeren, zodat ze weten of er mogelijk overlast zal zijn. Daarnaast beantwoord ik al hun vragen over het werk wat we uitvoeren". 

Wat er zo leuk is aan dit project? "Nou, dat is heel simpel: ik vind het onderhouden van de contacten en een beetje met ze kletsen het allerleukste. Ik vind het leuk om een band met hen op te bouwen. Op die manier weten ze me te vinden met hun vragen of opmerkingen, maar ook met leuke dingen. Zo kreeg ik -toen we het viaduct aan de Sluinerweg aan het slopen waren- filmpjes van omwonenden die stonden te kijken opgestuurd. Super leuk". 

Kies voor een carriere in de bouw en infra. Je krijgt er geen spijt van - Salina Toonen | Heijmans

Waarom zouden vrouwen moeten kiezen voor een carriere in de bouw en infra? "Eerlijk gezegd vind ik dat een lastige vraag, want ik heb van het begin af aan voor deze richting gekozen. Maar ik zou vooral willen zeggen: doe 't, je krijgt er geen spijt van". 

 

Manon Wesselz - Administratief medewerker | Lommers Welding

Ook Manon zorgt voor een vlekkeloze administratie voor Lommers Welding. Na haar MBO administratie deed ze dat al eerder voor andere bedrijven, maar sinds 2,5 jaar doet ze dat naar tevredenheid bij Lommers. Ze verwerkt daar de uren die het personeel maakt op de A1. Daarnaast regelt ze alle bouwgerelateerde personeelsdocumenten die nodig zijn voor het werken op de A1. Ze vind het leuk om onderdeel te zijn van dit project waar dagelijks duizenden mensen langsrijden en zometeen ook overheen rijden. "Te weten dat je daar een bijdrage aan te hebben geleverd", zegt ze.

Daarnaast vindt ze dat het heel prettig is samenwerken met alle collega’s. "Je doet het echt samen. Het werken in deze sector is een elke dag een uitdaging en geeft mij veel voldoening".

 

Hester van der Velden - Adviseur Projectsturing | Rijkswaterstaat

De volgende in het rijtje is Hester. Hester heeft na haar studie Bestuurskunde/Bedrijfseconomie diverse functies gehad als beleidsadviseur en controller in de gezondheidszorg voordat ze 7 jaar geleden bij Rijkswaterstaat terecht kwam. Daar is ze bij GPO bij de directie bedrijfsvoering gestart. Sinds 2020 werk ik als adviseur projectsturing bij de directie projectmanagement van GPO. 

Ze adviseert daarbij de portfoliomanager van dit project. Daarnaast probeert ze als adviseur de projecten met de lijnorganisatie te verbinden en vice versa. Dat betekent concreet dat ze de ervaringen die de A1 op gedaan worden, bijvoorbeeld op het gebied van duurzaam werken, zoveel mogelijk promoot zodat de organisatie er van kan leren en niet zelf het wiel opnieuw hoeft uit te vinden.

Mogelijk denk je dat het niets voor je is omdat je bijvoorbeeld geen technische achtergrond hebt, maar er zijn zoveel mogelijkheden in deze sector. - Hester van der Velden | Rijkswaterstaat

Hester vind het erg leuk om voor de A1 te werken. "Het team wat aan dit project werkt, zowel vanuit Rijkswaterstaat als Heijmans, bestaat uit mensen die trots zijn op hun werk en altijd bereid zijn om te vertellen over hun werk, je dingen te leren en vooral te laten zien!". 

Wat ze vrouwen die overwegen te komen werken in deze sector wil meegeven is: "Toen ik van de gezondheidszorg overstapte naar de infrasector had ik niet gedacht dat ik het zo leuk zou vinden. Staar je niet blind op vacatureteksten, als je belangstelling hebt neem contact op met een bouwvrouw en we doen ons best om wat voor je te betekenen".

Afbeeldingen

Cookie-instellingen