Hoe werkt een asfaltkneuzer?

02-11-2023
1301 keer bekeken

Midden op de bouwplaats van Heijmans in Wilp staat met regelmaat een asfaltkneuzer. Deze machine draagt bij aan het 100% hergebruik van asfalt. Hoe werkt deze machine en wat is er zo bijzonder aan? We vroegen het aan Coen van Beurden, Operator bij Heijmans.

Waarom gebruiken we een asfaltkneuzer? 

‘Met een asfaltkneuzer kunnen we oud asfalt 100% hergebruiken als nieuw asfalt op de A1. Zo draagt het uitstekend bij aan de duurzaamheidsopgave die Rijkswaterstaat voor dit project heeft gesteld. Dankzij deze machine behoudt het asfalt de oorspronkelijke eigenschappen met het originele bitumeuze bindmiddel. Zo is het mogelijk om een hoog percentage asfalt te hergebruiken. Iets wat je met het breken van asfalt niet voor elkaar krijgt. Met het breken van asfalt kun je weliswaar meer asfalt op een dag verwerken, maar raken de steentjes in het asfalt beschadigd en krijg je nooit de exacte gradaties die nodig zijn voor de verschillende asfaltlagen die moeten worden aangebracht. Met name voor het hergebruik van zoab (zeer open beton asfalt) komt dit heel nauw. Bovendien is het een emissieloze machine die ook bijdraagt aan de duurzaamheidsopgave.’ 

De kneuzer aan het werk op het depot van Heijmans in Wilp, vlakbij de A1 

 

Hoe werkt deze machine? 

‘Oud asfalt dat op de A1 is verwijderd komt naar ons depot voor opslag. Vervolgens gaat het de machine in. Het apparaat bestaat uit een zeef en een kneuzer. Met de zeef halen we zand, bladeren, takken, onkruid en dergelijke uit het oude asfalt. De kneuzer scheidt de verschillende formaten van de originele steenfracties, waarbij het bitumen nog als een jasje om de steenfracties zit. Bitumen hecht de ingrediënten (steen, zand en vulstof) van asfalt aan elkaar. De steenfracties worden in de kneuzer, als het ware op een zachte manier uit elkaar geduwd; we kneuzen het letterlijk. Daardoor worden ze niet beschadigd wat hergebruik zou bemoeilijken. Het resultaat is maar liefst 16 verschillende soorten steenfracties die op de millimeter nauwkeurig van elkaar gescheiden kunnen worden. Maatwerk dus. Dankzij deze techniek is een hoger percentage van hergebruik mogelijk en hierdoor ook van de toplaag (80%), omdat de steenfractie die hierin wordt toegepast eerst niet te scheiden was van de rest. Goed voor het klimaat én voor de portemonnee. Doordat de bitumen aan de steenfracties blijft zitten, besparen we ook op nieuwe grondstoffen.’ 

Verschillende steenfracties uit de kneuzer 

 

Wat gebeurt er met het her te gebruiken materiaal dat uit de kneuzer komt? 

‘We kunnen het materiaal dat uit de kneuzer komt niet gelijk hergebruiken voor de verbreding van de A1. Eerst volgt nog de stap naar een asfaltcentrale in Nederland. Daar wordt het materiaal als het ware opnieuw gebruiksklaar gemaakt om toe te passen in de wegenbouw. We hebben nu 26000 ton circulair asfalt verwerkt in de wegverbreding en er komen nog diverse ladingen aan.’ 

Hoe zou deze innovatieve techniek nog verder kunnen verbeteren? 

'Nu weten we vaak niet welke fracties er in de kneuzer gaan. Ondanks het kwaliteitsbehoud met de kneuzer, blijft zo'n 20% circulair asfalt over dat alleen kan worden hergebruikt in de onderlaag van het wegdek. Om onze duurzaamheidsdoelstellingen te halen, is 100% hergebruik in de toplaag van het wegdek wenselijk. Dit vraagt om een optimale afstemming tussen de markt en de opdrachtgever’. 

Afbeeldingen

Circulair asfalt

Cookie-instellingen