Hoe staat het met de Polderweg?

18-08-2023
811 keer bekeken

Het dak aan de noordkant is gesloopt, er zijn - tijdelijke- damwanden geplaatst en de nieuwe contouren van de bredere ondergang worden langzaam meer zichtbaar. Tijd voor een update over deze veelzijdige werklocatie. Dennis Jongste, werkvoorbereider bij Heijmans, praat je bij.

De sloop van het dek aan de noordzijde (foto Heijmans)

Vertel eens, wat is er de afgelopen tijd allemaal gebeurd bij de Polderweg? 

‘Het grootste spektakel was de sloop van het dak van de onderdoorgang aan de noordzijde.  Ook hebben we een deel van de wanden verwijderd. Zo creëren we ruimte voor de bouw van het nieuwe dak. In mei hebben we tijdelijke damwanden aangebracht in de middenberm van de A1. De damwanden voor de nieuwe oostelijke wand hebben we met een elektrische heistelling geplaatst. Daarnaast staat nu ook de ruwbouw van de zgn. ‘wijkende wanden' wat al een beeld geeft van de nieuwe onderdoorgang. Om de sociale veiligheid van de onderdoorgang te vergroten is gekozen om het uit te breiden deel te verbreden met het laten uitwaaieren van de zijwanden.  

De ruwbouw met 'wijkende wanden' van de nieuwe onderdoorgang staat. Meer weten over het gebruik van deze wanden? Binnenkort lees je hier meer over op de website.  

 

En hoe kijk jij terug op de afgelopen maanden? 

‘We zitten niet stil en zijn continu aan het werk. Ook tijdens de bouwvak werken we door. Voor ons dus nog even geen vakantie, maar we zorgen ervoor dat het verkeer zo snel mogelijk kan profiteren van de nieuwe onderdoorgang en de andere aanpassingen.’ 

Kun je ons meenemen in de vervolgplanning? Wat gaat er nog meer gebeuren? 

‘In september monteren we de nieuwe liggers van de onderdoorgang. Met kranen hijsen we dan grote betonnen balken op de steunpunten van de nieuwe onderdoorgang, het fundament waarop straks het nieuwe dak en wegdek kan steunen. Vervolgens werken we de buitenzijde van de onderdoorgang af met randelementen. In deze afwerking zitten zgn. ‘cannelures’, verticale groeven in het beton die het aanblik schoon en opgeruimd houden.’ 

Meer weten over de ‘cannelures’? Hierover lees je binnenkort meer op de website.  

We vervangen de tijdelijke geluidsschermen door nieuwe exemplaren op het viaduct en uiteindelijk komt er asfalt op het nieuwe deel van de snelweg. Naar verwachting kan het verkeer daar eind dit jaar overheen rijden. 

Vanaf volgend jaar gaan we verder met het zuidelijke deel. Dit deel doorloopt eenzelfde traject van sloop en opbouw. We plaatsen onder andere nieuwe liggers, randelementen en voorzetwanden. Als laatste krijgt het nieuwe dek een laag asfalt, zodat het verkeer aan beide kanten over de nieuwe rijstroken kan rijden.’ 

Waar kijk je naar uit? 

‘In de laatste fase van de werkzaamheden rijdt het verkeer op de snelweg over de twee buitenste dekken. Dit geeft ons de ruimte om het middendek dat dan nog uit twee delen bestaat aan elkaar te verbinden. Zodra dit gereed is, naar verwachting medio volgend jaar, kan daar ook het nieuwe asfalt op en is de definitieve inrichting van de A1 over de Polderweg compleet.’ 

Impressie van de nieuwe onderdoorgang
De Polderweg op 10 augustus 2023

In opdracht van Rijkswaterstaat voert Heijmans de komende jaren de verbreding van de A1 tussen Apeldoorn en Twello uit. De werkzaamheden zijn vorig jaar december gestart en duren tot eind 2024. Een van de werklocaties is de Polderweg. Hier is onder andere een verbreding van de onderdoorgang nodig.  De onderdoorgang Polderweg verbindt de wijk de Maten met het buitengebied van Apeldoorn. De nieuwe onderdoorgang biedt ruimte aan een tweezijdig fietspad en een voetpad met een ecologische zone. We houden u regelmatig op de hoogte van de voortgang.   

 
 

Afbeeldingen

Cookie-instellingen