Cobouw: Duurzame aanleg A1 Oost "Expeditie op onbekend terrein"

06-07-2023
777 keer bekeken

Rijkswaterstaat en Heijmans maken onderscheid tussen "emissieloos materieel" en "energievoorziening".

Emissieloos materieel: Van vrachtwagens tot graafmachines; heel veel materieel wordt elektrisch aangedreven. Materieel dat niet emissieloos is, draait op biobrandstof. Een grensverleggende operatie in de bouwwereld. Daardoor dalen de emissies van het project sterk. 

Energievoorziening: Hoe laadt je materieel op bij een project van 15 km lang? Met uitneembare accu's, mobiele energievoorzieningen en oplaadpunten wordt materieel opgeladen. De omvang van de energiebehoefte voor het opladen van materieel is een nieuw fenomeen. Dit vraagt om een andere kijk op logistiek en energievoorziening

Cobouw, het onafhankelijke vakblad voor bouwnijverheid, bracht vorige maand een special uit over duurzaamheid. Eén van de onderwerpen die daarin aan bod komt was de verbreding van de A1. Lees de reportage hier terug.

Een snelweg bouwen die uitstootarm is, circulair en duurzaam. De 15 kilometer A1 tussen Apeldoorn en Twello die Heijmans aanlegt, moet aantonen dat het kan. De uitvoering brengt wel het nodige gepuzzel met zich mee. "We weten waar we naar toe willen, maar nog niet precies hoe we daar moeten komen". 

Lees de gehele reportage door op onderstaande link te klikken. 

(de reportage is afkomstig uit de duurzaamheidsspecial van Cobouw, editie 2023)

Afbeeldingen

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.


Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.