In het kort:
- Beton is de meeste gebruikte en een van de meeste vervuilende materialen ter wereld.
- In de proef met circulair beton bij de A1 slaan Rijkswaterstaat en Heijmans de handen ineen met Rutte Groep.
- Het gebruik van 100% circulair beton draagt in grote mate bij aan de vermindering van C0-2 uitstoot, de reductie kan oplopen tot 80%.
Circulair beton in drie keerwanden
In deel 1 van deze serie las je wat circulair beton eigenlijk is en wat het bijdraagt aan een gezonde leefomgeving. In de Urban Mine wordt betonpuin verwerkt tot nieuw te gebruiken duurzaam beton van dezelfde kwaliteit. Een ambitie die uitstekend past binnen de gedeelde ambitie van Rijkswaterstaat en Heijmans om klimaatneutraal aan een gezonde leefomgeving te werken. Daarom passen we duurzaam beton als proef toe in drie keerwanden langs een duiker in het onderliggend wegennetwerk van de A1. Duikers zijn kokervormige constructies onder een weg of toegangsdam die wateren met elkaar verbinden.
Van fabriek naar de A1
De keerwanden worden geprefabriceerd in de Urban Mine. Daarna gaan ze op transport naar de A1. De keerwanden zij ieder drie m3 groot. Voordat het circulaire beton in de keerwand is geplaatst, is het nog eens getest in laboratoria. Na het plaatsen van de keerwanden, voert Heijmans regelmatig checks uit om de kwaliteit van de keerwand te monitoren.
Reductie van 80% CO-2
Hoeveel minder milieu-impact leveren de drie keerwanden ongeveer op? Eén ton cement stoot ongeveer 0,9 ton CO-2 uit. Bij een gloednieuwe keerwand gebruikt men normaal gesproken 350 kilo per kuub van de meest vervuilende cementsoort gebruikt, namelijk Portlandklinker Dit betekent circa drie ton CO-2 uitstoot voor drie keerwanden a drie kubieke meter. Cement is dus een zeer milieu-onvriendelijk product waar veel milieuwinst te behalen is.
In de keerwanden met circulair beton blijft 35 kilo Portlandklinker per kuub over. Samen met freement (vrijgemaakt cement uit betonpuin, zie deel 1 van deze reeks) en de aanwezigheid van ‘slak’, komt de reductie van C0-2 neer op ongeveer 80%.
Rijkswaterstaat en Heijmans hopen dat de resultaten van de proef met duurzaam beton bij de A1 bijdragen aan het vergroten van kennis en het optimaliseren van nieuwe technieken. De testresultaten op het gebied van circulair beton worden gedeeld in de branche.