Even terug in de tijd
Weet u het nog? De onderdoorgang was een klein, oud en gedateerd tunneltje. Niet echt meer van deze tijd. Maar de onderdoorgang vormt wél een belangrijke verbinding tussen de wijk De Maten, het buitengebied van Apeldoorn en het dorp Klarenbeek. Meer dan 1000 fietsers maken dagelijks gebruik van de onderdoorgang, waaronder veel scholieren. Ook voor het autoverkeer vormt de weg een belangrijke verbinding. In combinatie met het smalle profiel van de onderdoorgang werd deze als onveilig ervaren.
Bovendien voldeed de onderdoorgang vanwege de verbreding van de A1 niet meer. Simpel gezegd: de verbrede A1 past er niet op. Gemeente Apeldoorn en Rijkswaterstaat hadden bij de nieuwbouw van deze onderdoorgang bovendien een aantal wensen. Zo moest de nieuwe onderdoorgang groter, veiliger, lichter worden en moest er aandacht zijn voor de dieren die in de buurt van de Polderweg wonen. Daarnaast was er de uitdrukkelijke wens om een vrijliggend fietspad te maken zodat de vele fietsers op een veilige manier richting Apeldoorn of Bussloo kunnen fietsen.

De oude onderdoorgang Polderweg gezien vanuit Apeldoorn, foto mei 2022 (bron: Google Maps)

Doorkijkje door de oude onderdoorgang richting Apeldoorn, foto mei 2023
De uitwerking van de wensen
Door Rijkswaterstaat en Heijmans zijn deze wensen meegenomen in het ontwerp. Rode draad hierbij was het feit dat de nieuwe onderdoorgang eigenlijk over de oude heen wordt gebouwd zodat het verkeer gewoon gebruik kon blijven maken van de verbinding. Daarnaast is er veel aandacht gekomen voor de ruimtelijke kwaliteit van de onderdoorgang, veiligheid en natuur.

Hier is goed zichtbaar dat het nieuwe “dak” van de onderdoorgang al klaar is, terwijl het oude gedeelte (met de graffiti) nog zichtbaar is. Hier is ook de lichtinval door de opening al goed zichtbaar, foto april 2024

De sloop van de oude onderdoorgang, januari 2024
De realisatie
Het feit dat de werkzaamheden moesten plaatsvinden zonder de onderdoorgang af te sluiten – met uitzondering van de kerst- en zomerperiode- zorgde voor de nodige hoofdbrekens bij opdrachtnemer Heijmans. Want hoe ga je veilig werkzaamheden uitvoeren terwijl het verkeer gewoon doorgaat? Toch zijn ze er in geslaagd waarbij Heijmans vooral ’s nachts een aantal keer de onderdoorgang heeft afgesloten. Op deze momenten is er immers weinig verkeer en is de hinder voor de weggebruiker matig. Het enige moment waarop er sprake was van een langere afsluiting was tijdens de zomervakantie; toen hebben de werknemers van Heijmans keihard doorgewerkt en was de hinder vanwege een kleiner verkeersaanbod minimaal.

De randelementen zijn al geplaatst en de contouren van de nieuwe onderdoorgang al goed zichtbaar, foto november 2023

Het transparante geluidsscherm is geplaatst, foto april 2024

Aanleg van een drainage buis. Ook hier is de lichtinval goed te zien. Bovendien de vormt de oude U-vormige tunnelwand (rechts op de foto goed te zien ) een goede afscheiding van de werkzaamheden, foto juli 2024
Het resultaat mag er zijn
Na vele maanden hard werken mag het resultaat er zijn. We hebben de belangrijkste aspecten van de nieuwe onderdoorgang voor u op een rijtje gezet:
- Er is een onderdoorgang ontstaan die 18 meter breed is en 4,6 meter hoog. Aan weerszijden is een houten geleiderail geplaatst.
- Er is een vrij liggend tweezijdig fietspad gemaakt
- Het fietspad -komende vanuit het zuiden- is aangepast en na de onderdoorgang – in de richting van de Landdrostlaan- is een extra stuk fietspad aangelegd waardoor het voor fietsers een stuk veiliger is geworden. Ook aan de bezoekers op de fiets van de scouting Hertog van Gelre is gedacht door het maken van een oversteekplaats.
- Aan de andere zijde van de rijbaan is een voetpad met ecozone met stobben gecreëerd waar dieren een goed heenkomen vinden.
- Binnen in de onderdoorgang is een “lichtstraat” gemaakt waardoor daglicht valt en waardoor ook regenwater. De diertjes die in de ecozone leven gedijen immers goed met regenwater en daglicht.
- Er is duurzame Led verlichting aangebracht zodat de onderdoorgang ook in het donker goed en veilig te gebruiken is.
- Aan de wanden zijn speciale wandelementen aangebracht die de onderdoorgang niet alleen een chique uiterlijk geven, maar ook zorgen voor nog meer lichtinval in de onderdoorgang wat de sociale veiligheid verder verhoogd.
- Aan de noordzijde bovenop de onderdoorgang is een transparant geluidsscherm geplaatst.
- De weg is opnieuw geasfalteerd en voorzien van duidelijke markering.
- Op de A1 ter plaatse van de Polderweg is geluid reducerend asfalt gelegd.

Bijna klaar! Het fietspad is al goed zichtbaar. Situatie augustus 2024

Het fietspad is klaar, er is geasfalteerd, de belijning is klaar. Nu nog de aanleg van de ecozone. Situatie augustus 2024 (foto: Annette van Huffelen)

Ook ’s avonds is de onderdoorgang goed verlicht. Hier zijn de houten vangrails ook goed zichtbaar. Situatie augustus 2024. (Foto: Annette van Huffelen)
.png)
Eindsituatie
Bedankt voor uw begrip
Wij realiseren ons dat de werkzaamheden aan de onderdoorgang soms voor de nodige overlast heeft gezorgd. Dat begrijpen wij. We danken u daarom voor uw begrip.