Innovatieve barrier ingezet bij werkzaamheden aan de A1

24-10-2024
256 keer bekeken

De bouw vormt één van de sectoren waar de meeste ongevallen plaats vinden. Bij wegwerkzaamheden is het risico op aanrijding door wegverkeer één van de belangrijkste oorzaken van dodelijke ongevallen. Rijkswaterstaat en Heijmans hebben het doel om iedereen elke dag weer veilig thuis te laten komen. Dit is aanleiding geweest het initiatief “als het veiliger kan, doe het dan” op te starten. Eén van de onderdelen die uit dit initiatief is voort gekomen is het inzetten van de zogenoemde Go-Barry.

Bij voorkeur voeren we werkzaamheden zoveel mogelijk buiten het verkeer uit, om zo het risico op aanrijding te minimaliseren. Soms is het nodig om in het kader van veiligheid de weg volledig af te sluiten. Omdat dit ook nadelige effecten heeft, zoals bijvoorbeeld sluipverkeer door de bebouwde kom, wordt vaker een verkeerssysteem op de weg gezet waarbij het verkeer op één rijbaan wordt gezet (een zogenoemd 4-0 systeem). Zo kunnen de werkzaamheden veilig uitgevoerd worden én kan het reguliere verkeer doorgang vinden. In enkele gevallen zijn de werkzaamheden van korte duur (bijvoorbeeld één nacht) dat dit niet mogelijk is en mag er gewerkt worden achter schildjes of kegels. In deze gevallen zijn de wegwerkers niet beschermd tegen aanrijding en dus voeren we de werkzaamheden liever op een andere manier uit. Sinds kort is er de mogelijkheid om ook bij kortdurende werkzaamheden een barrier te plaatsen. TraVinci ontwikkelde in samenwerking met Rijkswaterstaat en Boskalis de Go-Barry, een barrier die snel verplaatst kan worden. Hierdoor kunnen de kortdurende werkzaamheden tóch achter een barrier plaatsvinden en wordt het risico op aanrijding verminderd.

 

De SMTB (Smart Moving Traffic Barrier) versie 3.0, oftewel de  Go-Barry, is ten opzichte van de oudere SMTB200 krachtiger en heeft een snellere aandrijving. De GPS-besturing wordt in de nieuwe barrier verbeterd waardoor de Go-Barry over een hele strakke lijn naar de juiste locaties kan rijden. Daarnaast is nagedacht over het gebruiksvriendelijker maken van de bedieningssoftware waardoor het mogelijk wordt om meerdere operators de aansturing van de Go-Barry te laten doen. Door het standaard toepassen van diverse add-ons in de barrier wordt het mogelijk gemaakt om de mobilisatie- en demobilisatietijd te verkorten ten opzichte van de huidige barrier. De Go-Barry is voorzien van radars van Travinci’s partner Wagenaar Engineering om voertuigbewegingen te analyseren. Data als voertuigsnelheden, soort voertuig, afstand tot de radar en aantal voertuigen kunnen hiermee worden ingezien. Dit helpt mee aan het onderzoek over het gedrag van weggebruikers ten opzichte van de rijdende barrier. De SMTB 3.0 wordt in een lange lengte geproduceerd wat in de toekomst mogelijkheden biedt om meerdere korte Go-Barry’s op diverse projecten gelijktijdig in te zetten.

 

Henrik Hooimeijer, Directeur Techniek & Technisch Management bij Rijkswaterstaat: ’Iedereen elke dag veilig thuis, dat is onze ambitie. Hoe? Door elke dag bewust aan de slag te gaan met veiligheid. Klinkt logisch, maar toch werken we bij de uitvoering van projecten nog niet altijd zo veilig als we zouden willen. Het vergroten van veiligheidsbewustzijn vraagt om extra aandacht en om preventieve maatregelen om risico’s en ongevallen te voorkomen. Rijkswaterstaat zoekt daarom samen met partners naar slimme oplossingen om bijvoorbeeld werken aan de weg veiliger te maken. De Go-Barry is hier een mooi resultaat van. De Go-Barry heeft in verschillende pilots zijn succes bewezen. We stimuleren andere aannemers dan ook om de Go-Barry standaard in te zetten in situaties waar geen veilig alternatief is.’

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vanuit Heijmans is ook positief gereageerd op de inzet van de Go-Barry als  fysieke afscheiding tussen het wegverkeer en de werkzaamheden ter vervanging van een open afzetting. “Onze mensen ervaren dat ze zich veilig kunnen bewegen achter de verkeersmaatregel en ze niet meer na hoeven te denken over het wegverkeer en zich kan focussen op de werkzaamheden”, aldus Erik Steenbergen, technisch manager bij Heijmans. Bijkomend voordeel is dat onze mensen niet per ongeluk het verkeer in kunnen lopen als de aandacht even wat minder is. “Voor kortdurende werkzaamheden , waarbij de barrier ook makkelijk te verplaatsen is of mee kan lopen, zien we de Go-Barry als een goede aanvulling om de werkzaamheden veilig uit te kunnen voeren, voor langer lopende werkzaamheden zijn wij groot voorstander van 4-0 systemen (met 70 km/h) of de weg (deels) afsluiten om daarmee de veiligheid van onze medewerkers te waarborgen.   

 

Afbeeldingen

Cookie-instellingen