Primeur op de A1: nog veiligere obstakelbeveiligers

21-09-2024
120 keer bekeken

Misschien heb je ze, terwijl je op de snelweg reed, wel eens gezien: objecten die lijken op vang- of geleiderails. Je vindt ze bijvoorbeeld bij een splitsing van twee wegen of bij obstakels. Klinkt cryptisch, maar we hebben het hier over zgn. obstakelbeveiligers.

Of zoals ze in het vakjargon genoemd worden: rimpelbuisobstakelbeveiliger (RIMOB). Een mooi woord voor scrabble. Maar wat is het precies en vooral: wat doen deze obstakelbeveiligers?  Nog meer bijzonder is dat we op de A1 een nóg veiligere variant introduceren. We leggen het je uit in dit artikel.

RIMOB’s zijn levensredders

Een RIMOB wordt in de midden- of zijberm geplaatst om te voorkomen dat je als weggebruiker een frontale aanrijding met een obstakel krijgt. Dit obstakel is bijvoorbeeld de poot van een wegportaal of een brugpijler. Een RIMOB is een keerconstructie die de impact bij een aanrijding verkleint. Of liever gezegd: het vangt de energie op die vrijkomt bij een botsing. Een echte levensredder dus. Je vindt deze RIMOB’s door het hele land en ze werden al in de jaren ’80 door Rijkswaterstaat geïntroduceerd. RIMOB’s vind je veelal in twee vormen: een U-vorm en een V-vorm.

Een v-vormige RIMOB (bron: Wegenwiki)

Hoe werkt een RIMOB?

In de RIMOB zitten buizen. Zodra een voertuig in aanraking komt met de buizen -rimpelen- de buizen in en vangt daarmee de klap van de aanrijding op en beschermt het obstakel. Als een voertuig aan de zijkant in aanraking komt met de RIMOB wordt het voertuig er als het ware langs gestuurd; vandaar de V-vorm. In dit filmpje kun je precies zien hoe de RIMOB in z’n werk gaat bij een botsing.

Vernieuwd type RIMOB: een primeur

De wens van Rijkswaterstaat is om een zo veilig mogelijk product in te zetten op de A1. De RIMOB’s beschikken over een normering die aangeeft hoeveel van de krachten die vrij komen bij een botsing op inzittenden wordt uitgeoefend. Dit noemen we de ASI-waarde. De ontwikkelingen op het gebied van veiligheid staan niet stil. Sinds kort is er een wijziging aangebracht in het ontwerp van de RIMOB waardoor er op de A1 een RIMOB is geplaatst die de hoogste ASI-waarde ooit heeft. Deze wijziging bestaat uit het nog meer ruimte inbouwen voor schokabsorptie.

De RIMOB die nu geplaatst is langs de A1 heeft dus een nóg hogere schokindex (ASI-waarde) heeft dan de huidige RIMOB’s waardoor de impact van een aanrijding nóg kleiner is. Deze RIMOB is geplaatst op het knooppunt Beekbergen.

De nieuwste RIMOB op de A1

 

Afbeeldingen

Cookie-instellingen