Een mooi staaltje duurzaamheid: hergebruik van portalen

18-09-2024
144 keer bekeken

Rijkswaterstaat heeft de ambitie om uiterlijk in 2030 klimaatneutraal te zijn en circulair te willen werken. In de zoektocht naar de uitvoering van deze ambitie verscheen al snel de wens om ook de mogelijkheid te onderzoeken om verkeersportalen (of in jargon: verkeerskundige draagconstructies)

te hergebruiken. 

Eenenveertig portalen

In totaal staan er straks eenenveertig verkeersportalen op de A1. Deze grote, witte stalen constructies staan over de A1 heen gepositioneerd en er hangen matrixborden en -meestal- bewegwijzering aan. Maar natuurlijk stonden er al een groot aantal op de “oude” A1. Hoe mooi zou het zijn als die in aanmerking zouden kunnen komen voor hergebruik?

Al decennialang

Verkeersportalen worden door Rijkswaterstaat al decennialang geplaatst langs Nederlandse snelwegen. Ze hebben een signaleringsfunctie om de verkeersveiligheid te bevorderen. Zo kunnen ze ingezet worden om rijstroken af te kruisen bij calamiteiten of te waarschuwen voor files en de snelheid verlagen. Daarnaast hangen er aan veel portalen ook borden en bewegwijzering om de weggebruiker te informeren over de juiste route.

Over het algemeen vind je de portalen op snelwegen om de 800 à 900 meter. Voor die afstand is bewust gekozen zodat je altijd zicht hebt van het ene naar de volgende portaal.


Wist-jij-dit-over-verkeersportalen….?

  • ….portalen bewust een witte kleur hebben? Dat is vanwege het feit dat de witte kleur “wegvalt” tegen de lucht en de witte wolken. Bovendien zorgt het eenduidige kleur en uiterlijk voor een rustig wegbeeld.
  • ….portalen over het algemeen gestandaardiseerde afmetingen van tussen de 30 en 60 meter hebben? Bij Breda vindt je twee portalen die maar liefst 120 meter lang zijn.
  • ….portalen getest worden op de hoogste windklasse? Dat wil zeggen dat ze bestand zijn tegen de zwaarste storm, ook op de A1. Tijdens een storm kunnen er immers enorme krachten op komen te staan, zeker als er veel of grote bebording aan hangt.
  • ….portalen in twee vormen worden geleverd: 1) combi portalen. Hierop zijn matrixborden en bebording te vinden en 2) portalen met alleen matrixborden.
  • ….portalen een levensduur van wel 70 jaar kunnen hebben?
  • ….er in Nederland meer dan 10.000 verkeersportalen staan?
  • ….de verkeersportalen op minimaal 5, 10 meter boven het wegdek worden geplaatst? De maximale hoogte waarop een portaal geplaatst kan worden bedraagt 8 meter.

Hergebruik vaak mogelijk

Terug naar de verkeersportalen op de A1. Aannemer Heijmans heeft samen met de leverancier van deze portalen de mogelijkheden voor hergebruik onderzocht. Daaruit bleek dat één op één hergebruiken niet altijd mogelijk was. De weg wordt immers breder en de huidige portalen zijn simpelweg niet breed genoeg. Toch waren er meer dan genoeg mogelijkheden om de onderdelen van de huidige portalen opnieuw te gebruiken.

Gerenoveerd

Allereerst worden de oude portalen gedemonteerd en verwijderd. Deze worden daarna naar de fabriek gebracht. Daar worden ze onderworpen aan een uitgebreide inspectie: wat is er nog te hergebruiken en wat niet meer? Van de nog wel te gebruiken portalen wordt de beschermingslaag verwijderd. Daarna worden ze voorzien van een nieuwe laag met primer en poedercoating. Tevens worden ze aangepast aan de eisen en wensen die beschreven zijn in het contract dat Rijkswaterstaat heeft met de aannemer. Dat kan betekenen dat ze ingekort worden of  -in het geval van de A1- juist verlengd. Dat gebeurt ook weer zoveel mogelijk met hergebruikt materiaal afkomstig van de A1 of van andere projecten van Heijmans. De uiteindelijke gerenoveerde portalen hebben allemaal een overspanning van tussen de 40 en 50 meter, terwijl de zes nieuwe portalen tussen de 50 en 60 meter overspannen. Zeven portalen komen na de renovatie terug op de oude plek; de overige portalen worden op andere plekken neergezet.

Een gerenoveerd portaal wat al langs de A1 is geïnstalleerd. Merk het ene matrixbord op wat aan de andere zijde hangt. Zodra de verbrede A1 over vier rijstroken beschikt wordt dit ene bord omgedraaid en op de juiste plek gehangen. Tot die tijd wordt ook dit matrixbord uitgebreid getest.

Plug & Play

Als de gerenoveerde portalen weer gereed zijn worden ze in z’n geheel naar de A1 getransporteerd. In de fabriek zijn de portalen dan al zodanig voorbereid dat Heijmans ze via “plug en play” kan installeren. Zo zijn de matrixborden al geïnstalleerd, is de bekabeling al aangebracht en is de ophangconstructie al gereed en hoeft dat niet meer apart gedaan te worden. Ook dat scheelt weer transportbewegingen en hoeft er niet onnodig heen en weer gereden te worden door de monteurs. In het kader van duurzaamheid betekent dit ook nog eens reductie van de uitstoot. De bewegwijzering wordt in een later stadium aangebracht of aangepast. Een gerenoveerd portaal met matrixborden wordt natuurlijk ook uitgebreid getest. Zo wordt deze al in de fabriek getest, maar ook als het portaal al geïnstalleerd boven de weg staat.

Uiteindelijk worden er op de A1 vijfendertig portalen hergebruikt en hoeven er slechts zes nieuwe te worden geïnstalleerd. Een mooi staaltje duurzaamheid dus.

Afbeeldingen

Cookie-instellingen