Eén van de concrete uitvloeisels van deze aandacht voor ruimtelijke kwaliteit vinden we terug in de zogenaamde wijkende wanden die bij een aantal onderdoorgangen langs de A1 wordt toegepast. Wat dat zijn en waar we ze op de A1 vinden vertellen we je in dit artikel.
Laten we bij het begin beginnen. Wat verstaan we ook alweer onder ruimtelijke kwaliteit? Rijkswaterstaat kijkt bij de ruimtelijke kwaliteit ook naar aspecten zoals herkenbaarheid, identiteit en samenhang. Daarbij wordt gezocht naar een balans tussen een herkenbaar, rustig en voorspelbaar wegbeeld en de kenmerkende identiteit van het wegtraject. Binnen deze ambitie passen de wijkende of waaierende wanden dan ook uitstekend.
Wijkende wanden
Bij diverse onderdoorgangen en viaducten is er sprake van een bredere uitloop van de wanden aan de buitenkant (bij de ingangen). Ze wijken naar als het ware naar buiten toe uit. Hierdoor ontstaat een (optisch) bredere ingang en uitgang. Soms zijn de wijkende wanden recht en soms is er sprake van een ronde vorm.
Wijkende rechte wanden
Bij de onderdoorgangen aan de Brinkenweg en de IJsseldijk te Apeldoorn zijn het rechte wanden die naar buiten toe uitlopen. Zo ook bij de onderdoorgangen aan de Heeringstraat en de HW Iordensweg in Voorst. Ook het plafond van deze onderdoorgangen loopt op. Hierdoor ontstaat een onderdoorgang die aan het uiteinde hoger is. Hierdoor zorgen de wijkende wanden dat er meer licht- en luchtinval is waardoor de sociale veiligheid van de onderdoorgangen toeneemt. De wijkende wanden worden deels bekleed met randelementen met cannelures.
Situatie Brinkenweg:
De wijkende wanden in aanbouw bij de Brinkenweg, situatie augustus 2023
De wijkende wanden bij de Brinkenweg zijn al bijna klaar, situatie april 2024
De wijkende wand bij de onderdoorgang IJsseldijk zijn al bekleed met randelementen, situatie maart 2024
Wijkende ronde wanden bij de Polderweg
Bij de nieuwbouw van de onderdoorgang Polderweg in Apeldoorn wordt een ander principe van de wijkende wand toegepast. Deze wand heeft geen rechte hoeken, maar juist ronde vormen. Ze “waaieren” als het ware naar buiten toe uit. Ook hier zorgen de wanden voor meer licht- en luchtinval wat de sociale veiligheid van deze onderdoorgang verbeterd. De waaierende wanden bij de Polderweg worden in z’n geheel bekleed met randelementen en cannelures.
Impressie van de uiteindelijke wanden bij de Polderweg