De werkzaamheden worden uitgevoerd tussen medio augustus en medio december. Hieronder volgt een overzicht van de werkzaamheden.
Wat gaat er gebeuren?
De grond voor de grondwallen wordt laag voor laag aangebracht en verdicht. De geluidsschermen bestaan uit stalen staanders met betonnen elementen. Dit is vergelijkbaar met het scherm wat aan de zuidzijde van de A1 bij het viaduct Gorselsseweg staat. Voor de fundering van deze schermen moeten betonnen palen in de grond worden geheid. Op de plek van het viaduct aan de Gorsselseweg wordt aan de noordzijde van de A1 een betonnen ligger aangebracht. Hierop wordt het geluidsscherm geplaatst, net als aan de zuidzijde.
Hoe komt het eruit te zien?
De geluidsschermen worden 3 meter hoog en aan beide kanten komen klimplanten. Richting het oosten gaat het geluidsscherm over in een grondwal. Deze grondwal wordt ingeplant met bosplantsoen. Op de plek waar de wal een portaal tegenkomt, wordt nog een geluidsscherm geplaatst. Vanaf de ‘bewoners-kant’ wordt op deze plek grond aangebracht, zodat de onderbreking bij het portaal minder opvalt. Richting de Marsdijk gaat de grondwal weer over in een geluidsscherm. Hieronder een impressie hoe dit eruit komt te zien.


Doorsnede van de geluidswallen en geluidsschermen
Planning
In september wordt er geheid en geboord aan beide kanten van het viaduct aan de Marsdijk. Dit zal op werkdagen vanaf maandag 7 september tot en met vrijdag 18 september zijn.
Ook wordt er dan grondwerk verricht ter hoogte van de Koersensweg en de Marsdijk. Op werkdagen vanaf maandag 21 september tot en met vrijdag 9 oktober wordt er ook geheid ter hoogte van de Gorsselseweg.
In oktober worden er ook betonpalen geheid en grondwerk verricht voor de geluidswal ter hoogte van de Koersensweg en de Marsdijk en tussen de Gorsselseweg en de ijsbaan. Daarnaast wordt in week 41, op maandag 5 oktober van 9.00- 16:00u, de betonnen ligger geplaatst bij het viaduct de Biddemanskolk aan de Gorsselseweg. De Gorsselseweg wordt die dag afgesloten.
In november is er vooral grondwerk tussen de Gorsselseweg en de ijsbaan te Bathmen.
Als afsluiting wordt in december alles afgewerkt en de beplanting aangebracht. Ook wordt het asfalt op de vluchtstrook en de rechterrijstrook van de A1 waar nodig hersteld en de stalen barriers ter hoogte van de werkzaamheden op de A1 verwijderd.
Hinder
De heiwerkzaamheden worden overdag uitgevoerd, globaal tussen 7.00 en 19.00u. Dit zal hoorbaar zijn in een ruime omtrek. De boorwerkzaamheden, direct naast het viaduct, zullen het ‘reguliere’ verkeersgeluid van de A1 niet overstemmen. Door het heien en boren is geen overlast van trillingshinder te verwachten. Het grondwerk zal naar verwachting niet veel meer zijn dan het geluid van het verkeer op de A1.