Wat is er veranderd?
De oude fietsbrug is vervangen door een geheel nieuwe brug, zonder een steunpunt in het midden. De totale overspanning is breder en de brug hoger. Er is gekozen voor een bijzondere vormgeving met houten lamellen om de belevingswaarde en de gebruikswaarde van de brug te versterken. De leuningen aan weerszijden waaieren uit, wat zorgt voor een natuurlijke verbinding van de brug met het landschap. Vanaf de snelweg (A1) gezien lijkt deze nieuwe fietsbrug als het ware op het bestaande schanskorvenlandschap te zijn gelegd, zodat deze natuurlijk ingebed wordt in de omgeving.
Daarnaast is de focus gelegd op de kwaliteit van de viaducten over de A1. Dit is ook het geval bij de Oxersteeg en de Borkeld. Zo versterken we de landschapsbeleving en maken we de dwarsverbindingen van de A1 aantrekkelijker. Al deze viaducten zijn ontworpen vanuit het oogpunt dat ze een integraal samenhangend geheel vormen met de omgeving. Dit unieke uitzicht draagt ook bij aan het recreatieve gebruik van de fietsbrug.
Aan weerszijden van de fietsbrug boven de rijrichting van de rijbaan is de naam en het jaartal van de brug subtiel geïntegreerd en gecentreerd worden weergegeven.
De werkzaamheden zijn inmiddels afgerond en de brug is gereed voor gebruik. Hieronder ziet u een afbeelding van fietsbrug de Wakels zoals deze was en hoe deze eruit komt te zien.
Oude situatie:
Nieuwe situatie:.jpg)